نکات اسپیکینگ آیلتس

۲۴۱ بازديد

تمرکز این مقاله روی نکات اسپیکینگ آیلتس می باشد زیرا اسپیکینگ آیلتس برای خیلی از داوطلبان چالشی ترین بخش آزمون آیلتس است. داوطلبان معمولا خود را به خوبی برای بخش های دیگر آزمون آیلتس آماده می کنند اما اسپیکینگ آیلس نگران کننده ترین بخش آیلتس است زیرا معمولا به صورت خودآموز قابل تمرین نیست و داوطلبان نمی توانند قبل از آزمون به صورت واقعی سطح خود را در این مهارت بسنجند.

البته ما این مشکل را به صورت جدی و موثر حل کرده ایم. برای اینکه با روش های تقویت مکالمه به صورت خودآموز آشنا شوید می توانید مقاله تقویت مکالمه بدون پارتنر را مطالعه کنید.

در ادامه، 10 تا از مهمترین و موثرترین نکات اسپیکینگ آیلتس که می توانند تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم روی نمره اسپیکینگ شما داشته باشند را آورده ایم. این نکات هم مربوط به مراحل آماده سازی جهت آزمون و هم مربوط به نحوه صحیح پاسخ به سوالات در روز آزمون هستند.

پیشنهاد ویژه: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی با جدیدترین متدهای تدریس زبان و بازدهی بسیار بالا

جواب ها را حفظ نکنید

یکی از مهمترین نکات اسپیکینگ آیلتس در مورد حفظ کردن جواب هاست زیرا این کار بین داوطلبان بسیار رایج است و متاسفانه توسط برخی اساتید آیلتس به اشتباه به داوطلبان توصیه می شود. اسپیکینگ آیلتس برای سنجش توانایی شما در برقراری یک رابطه دوطرفه موثر طراحی شده است. بنابراین اگر سوالات مصاحبه کننده را به صورت حفظی پاسخ بدهید، آنها به راحتی متوجه این موضوع خواهند شد و علاوه بر اینکه نمره شما کسر می شود، مصاحبه کننده در چنین شرایطی معمولا صحبت های شما را قطع و سوال جدیدی از شما خواهد پرسید.

اینجا ببینید: دوره های آنلاین زبان آرمانی با بازدهی شگفت انگیز و تخفیف ویژه

از خودتان داستان نسازید

خیلی از سوالات آیلتس طوری طراحی میشوند که معمولا در زندگی روزمره ما اتفاق افتاده اند. البته مواردی نیز وجود دارد که از شما سوالی پرسیده میشود که قبلا در آن موقعیت نبوده اید و مجبور هستید آن را در ذهن تصور کنید. اما برای سوالاتی که قبلا تجربه کرده اید به سراغ داستان سرایی و ساختن یک موقعیت خیالی نروید. این یکی از مهمترین نکات اسپیکینگ آیلتس است. داستان سازی باعث می شود ذهن شما درگیر دو وظیفه همزمان شود: یکی ادامه داستان خیالی که در حال سر هم کردن آن هستید و دیگری توصیف این داستان به انگلیسی. انجام این دوکار باهم روی Fluency یا روان صحبت کردن شما تاثیر می گذارد.

از لغات رسمی استفاده نکنید

یکی دیگر از نکات اسپیکینگ آیلتس که بسیار در نمره نهایی شما تاثیر دارد نوع زبانی است که بکار می برید. آزمون اسپیکینگ آیلتس شبیه سازی یک تعامل روزمره و طبیعی بین مصاحبه کننده و داوطلب است. بنابراین شما نباید هنگام صحبت کردن، لغات رسمی مانند Thus و Therefore که معمولا در بخش رایتینگ استفاده می شود را به کار ببرید. این کار دانش و مهارت پایین شما را در برقراری ارتباط طبیعی و روزمره نشان می دهد و از نمره شما کسر می کند.

همچنین همانطور که در مقاله باورهای غلط در مورد آیلتس اشاره کردیم به هیچ وجه سعی نکنید از لغات پیچیده و از پیش حفظ شده در آزمون آیلتس استفاده کنید، زیرا این کار برای مصاحبه کننده های آیلتس کاملا آشکار است و بر خلاف ذهنیت خیلی از داوطلبان، نه تنها نشان دهنده دانش بالای زبانی شما نیست بلکه به مصاحبه کننده ثابت می کند که شما اطلاعات و مهارت کافی در مکالمه های طبیعی روزمره ندارید.

فرض کنید یک مصاحبه کاری دارید

هرچند خیلی تاکید می شود که مصاحبه کننده در دادن نمره به شما به صورت شخصی قضاوت نخواهد کرد و برای این کار کاملا آموزش دیده است و تنها مساله ای که اهمیت دارد توانایی شما در برقراری ارتباط موثر است. اما به هر حال مصاحبه کننده یک انسان است و با دیدن شما و رفتار شما تصویری در ذهن شکل می دهد و ناخودآگاه شما را قضاوت می کند. رعایت نکات زیر می تواند در مصاحبه شما تاثیرگذار باشند:

  • با لباس مناسب به جلسه مصاحبه بروید و تیشرت و شلوار خیلی تنگ و غیر رسمی نپوشید.
  • هنگام ورود لبخند به لب داشته باشید و با انرژی به مصاحبه کننده سلام بدهید.
  • ارتباط چشمی خود را با مصاحبه کننده حفظ کنید و هنگام صحبت به زمین یا اطراف زل نزنید.

هرچند این موارد به طور مستقیم نمره ای ندارند اما رعایت آنها می تواند تاثیر مثبتی روی مصاحبه کننده و حتی نوع سوالاتی که می پرسد داشته باشند.

آرامش خودتان را حفظ کنید

باید سعی کنید کاملا آرام و ریلکس باشید و سطح استرس خود را پایین نگه دارید. با استرس بالا در بهترین حالت فقط قادر خواهید بود از دو سوم مهارت واقعی خود استفاده کنید، زیرا تحت استرس Fluency (روان صحبت کردن) و Accuracy (دقت) شما به شدت کاهش می یابد و خیلی از لغات و اصطلاحاتی که تمرین کرده اید از یادتان می رود.

از زبان بدنتان استفاده کنید

زبان بدن در مکالمهحرکت دست ها، تن صدا و حالات چهره شما نقش پر رنگی در انتقال احساسات و منظور شما دارند و شما باید تمرین کنید و یاد بگیرید از این ابزارها استفاده کنید. شاید باورتان نشود اما طبق تحقیقات 93% از ارتباطی که با افراد دیگر دارید از طریق زبان بدن است.

البته باید یاد بگیرید تا به صورت کاملا صحیح و موثر از این ابزارها استفاده کنید زیرا در غیر این صورت اثر عکس خواهند داشت. برای مثال اگر بیش از حد از حرکات دست هنگام صحبت استفاده کنید باعث اذیت شدن طرف مقابل خواهید شد.

زمان بخرید

از دیگر نکات اسپیکینگ آیلتس این است که اگر ذهن شما آماده پاسخ به سوال نیست باید چند ثانیه صبر کنید تا ذهن شما مطالب را برای بیان کردن مرتب کند. گاهی داوطلبان بلافاصله پس از شنیدن سوال شروع به جواب دادن می کنند در حالی که واقعا نمیدانند چه می خواهند بگویند و این کار باعث می شود شما جملاتی را شروع کرده و در نیمه کار ندانید چطور آنها را به پایان برسانید. در برخی مواقع هم باعث می شود شما چیزی بگویید که واقعا قصد نداشتید بگویید و اصولا با آن مخالف هستید ولی به دلیل اینکه ابتدا روی آن به اندازه کافی فکر نکرده اید مجبورید به نحوی که دوست ندارید جمله خود را تمام کنید.

می توانید برای خریدن زمان از Filler ها استفاده کنید. در واقع Filler ها عباراتی از پیش ساخته شده هستند که شما برای بیان آنها نیازی به فکر کردن ندارید و می توانید با بیان آنها کمی به خود برای ساخت جملات بعدی فرصت بدهید. چند نمونه Filler در زیر آمده است:

Let me see …

You know …

I mean …

I haven’t thought about that before, but I think …

The first thing I should say is …

اشتباهات را اصلاح نکنید

معمولا زبان آموزان در حین صحبت کردن اشتباهاتی مرتکب می شوند که متوجه آنها نمی شوند. این اشتباهات حاصل از عدم دانش گرامری نمی باشد و زبان آموزان گاهی برای افزایش Fluency خود در واقع Accuracy را قربانی می کنند.

گاهی اوقات نیز ممکن است داوطلبان در حین صحبت کردن اشتباهاتی انجام دهند که متوجه آنها بشوند. بهتر است در این حالت از اصلاح اشتباه خود بپرهیزید و با تمرکز به صحبت های خود ادامه بدهید. سعی در اصلاح اشتباهات از روان صحبت کردن شما می کاهد و تمرکز شما را به هم میزند و گاهی نیز ممکن است ادامه صحبت های خود را نیز فراموش کنید. اصلاح اشتباهات می تواند روی اعتماد به نفس شما نیز تاثیر بگذارد و شما را دچار تردید و صدای شما را دچار لرزش کند.

حاشیه نروید

سعی کنید اولویت شما پاسخ به سوال به صورت دقیق و مستقیم باشد. گاهی اوقات داوطلبان برای اثبات توانایی خود در مکالمه و افزایش زمان صحبت های خود، موضوع بحث را به حاشیه می برند و در مورد مسائلی صحبت می کنند که موضوع سوال نبوده است. این اشتباه تاثیر مستقیم روی نمره اسپیکینگ شما خواهد گذاشت. از این کار به جد پرهیز کنید.

شاه کلید اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در مکالمهبی شک مهمترین مورد از نکات اسپیکینگ آیلتس اعتماد به نفس است. شما باید به صورت قلبی اطمینان داشته باشید که مهارت و علم کافی برای نمره ای که میخواهید بگیرید را دارید. این احساس مثل نیترو در مسابقات اتومبیل رانی می باشد و بوست شگفت انگیزی را به مهارت اسپیکینگ شما می دهد، جوری که خودتان هم عملکرد خود را باور نخواهید کرد.

برای نشان دادن آرامش و اعتماد به نفس خود، در طول مصاحبه لبخند به لب داشته باشید و از حرکاتی مثل تکان دادن پاها، دست به سینه نشستن، لم دادن و بازی با انگشتان دست که نشان دهنده استرس و عدم اعتماد به نفس شماست خودداری کنید.

جمعبندی نکات اسپیکینگ آیلتس

در این مقاله ده تا از موثرترین نکات اسپیکینگ آیلتس را بررسی کردیم. تمام بخش های آیلتس کاملا دقیق طراحی شده است و مصاحبه کننده های آیلتس کاملا آموزش دیده اند تا مهارت طبیعی شما در اسپیکینگ و همینطور رایتینگ را بسنجند. هر گونه تلاش برای بالاتر نشان دادن سطح مهارت های خود از راه های تقلبی در آزمون آیلتس نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که روش هایی مثل به کار بردن کلمات، اصطلاحات و ضرب المثل های پیچیده و غیر طبیعی هنگام صحبت کردن نمره شما را کسر می کند.

آیلتس یک آزمون کاملا استاندارد، منصفانه و روانشناسی شده است و برای موفقیت در آزمون آیلتس باید سطح دانش زبانی و مهارت های خود را به طور واقعی تقویت کنید و با روش های میانبر قادر نخواهید بود نمره خود را افزایش دهید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.