تقویت مهارت رایتینگ

۳۱۸ بازديد

شاید بتوان رایتینگ را پیچیده ترین مهارت و تقویت مهارت رایتینگ را سخت ترین تمرین در زبان انگلیسی دانست. علت این امر این است که نه تنها رایتینگ یک مهارت Productive و تولیدی می باشد بلکه  تمرین صحیح رایتینگ به شکلی است که ممکن است برای خیلی زبان آموزان کسل کننده باشد. برای تقویت مهارت رایتینگ تمرین های مختلفی می توان انجام داد که در این مقاله نمونه هایی کاربردی از آن را معرفی می کنیم.

 

اینجا ببینید: دوره های آنلاین زبان آرمانی با جدیدترین روش های تدریس

 

متن هایی را بخوانید که از آنها لذت می برید

یکی از راه های تقویت مهارت رایتینگ، خواندن است. شاید کمی عجیب به نظر برسد که برای تقویت مهارت نوشتن باید خیلی زیاد بخوانید. اما باید بدانید که خواندن روی بخش های مختلف زبان مثل گرامر و عبارت های ساختاری مختلف و همچنین لغت تاثیرگذار است. در کنار این دو شما همچنین می توانید به شیوه های نگارشی مختلف و لحن متن نیز توجه کرده و سبک نوشتن خود را پیدا کنید. بنابرین برای تمرین نوشتن باید ابتدا سعی کنید تا می توانید بخوانید.

البته متنی که می خوانید باید مناسب سطح شما باشد. زبان آموزان گاهی رمان های خیلی سخت را از بازار خریداری میکنند و در حالی که در همان پاراگراف اول مقاله معنی حدود ده لغت را نمیدانند سعی می کنند داستان را تا انتها بخوانند. این کار بسیار اشتباه است زیرا نخواهید توانست چنین رمان سختی را به پایان برسانید. خواندن چنین رمانی نه تنها فایده ای برای شما ندارد بلکه مضر نیز هست زیرا مفهوم لذت خواندن را در ذهن شما از بین میبرد.

رمانی مناسب سطح شماست که حداکثر فقط بین 3 تا 5 درصد کلمات آن برای شما جدید باشد. در غیر اینصورت نمیتوانید آن داستان را به صورت روان بخوانید و مرتب باید دیکشنری خود را برای یافتن لغات جدید چک کنید و در نهایت این کار را کنار خواهید گذاشت. پس سعی کنید رمان مناسب سطح خود پیدا کنید و تا می توانید بخوانید.

مقاله مرتبط: انواع سوالات رایتینگ تسک 2

 

بنویسید و از یک استاد زبان بخواهید آن را تصحیح کند

برای تقویت مهارت رایتینگ باید از یک استاد بخواهید متن شما را تصحیح کند. نوشتن خوب است اما بدون بازخورد گرفتن تاثیر خیلی زیادی در پیشرفت شما نخواهد داشت. یادتان باشد برای یادگرفتن زبان انگلیسی باید اشتباه کنید. در واقع از اشتباه کردن خود درس بگیرید. اگر کسی اشتباهات شما را تصحیح نکند به این اشتباهات ادامه میدهید و این اشتباهات به تدریج و به اصطلاح در ذهن شما فسیل (Fossilized errors) می شوند.

اگر یک متن اصولی و منسجم نوشته باشید شخصی که متن شما را میخواند نه تنها به راحتی و خیلی روان متوجه مفاهیم متن و روند آن می شود بلکه از خواندن آن لذت خواهد برد. در درجه دوم ایرادات ساختاری و لغوی مورد توجه قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه: دوره زبان عمومی ترمیک آرمانی با تکیه بر مهارت اسپیکینگ

 

روش های مختلف تمرین رایتینگ را پیدا کنید

برای تقویت مهارت رایتینگ باید از روش های متنوع نوشتن استفاده کنید. نوشتن یک و فقط یک نوع رایتینگ اشتباه است. سبک نوشتن شما باید تنوع داشته باشد. مثلا اگر در مورد مقالات آیلتس می نویسید تمام انواع مختلف آن را تمرین کنید و در کنار آن گاهی برای تسک 1 آیلتس نیز متن بنویسید. سعی نکنید ذهن شما فقط به یک سبک خاص عادت کند. می توانید این انواع نوشته ها را به انواع مختلف دیگر نوشته در طول روز نیز گسترش دهید. برای مثال اگر کتابی می خوانید یک Review برای آن بنویسید یا سعی کنید کپشن های اینستاگرام خود را دوزبانه بنویسید یا به انگلیسی چت کنید. همچنین می توانید خاطرات روزانه خود را به زبان انگلیسی و خلاصه بنویسید.

مقاله مرتبط: نوشتن نامه رسمی به انگلیسی

 

دیدن نمونه رایتینگ های خیلی زیاد

یکی از راه های موثر تقویت مهارت رایتینگ بررسی نمونه رایتینگ های نوشته شده و قابل تایید است. بدین شکل که برای یک عنوان مشخص نمونه های نوشته شده را پیدا می کنیم و پاراگراف ها، جمله بندی ها، عبارات استفاده شده و نشانه گذاری های آن را بررسی می کنیم. سپس باید متن را کالبدشکافی کنیم. بدین صورت که یک کاغذ و قلم برمیداریم و اجزای ساختاری و اصلی متن که اسکلت متن را تشکیل می دهند را جدا می کنیم. همچنین کلمات کلیدی متن را نت برداری کرده و در یک جدول می نویسیم. سپس با همان اجزای اصلی، متن را دوباره خودمان بازنویسی می کنیم. این روش در واقع نوعی مهندسی معکوس است. در نهایت می توانیم متن نوشته شده را با متن اصلی چک کنیم تا ببینیم چقدر به آن نزدیک است.

پیشنهاد ویژه: دوره آنلاین آیلتس آرمانی با برنامه درسی منعطف و تخفیف ویژه

 

قبل از نوشتن متن، طرح کلی آن را بریزید

روش درست نوشتن این است که از قبل کاملا بدانید چه چیزی قرار است بنویسید. اگر شروع به نوشتن کنید در حالی که روی خلاقیت لحظه ای ذهن خود حساب کرده اید و طرح قبلی برای آنچه میخواهید بنویسید را ندارید، نباید انتظار داشته باشید نتیجه همیشه رضایت بخش باشد.

برای تقویت مهارت رایتینگ و افزایش کیفیت نوشته خود باید حتما طرح قبلی داشته باشید. اگر مطالب را قبل از نوشتن در ذهن خود دسته بندی کنید و برای چیزی که می خواهید بنویسید یک قالب کلی را روی کاغذ پیاده سازی کنید به دو نتیجه مهم میرسید: اول اینکه هنگام نوشتن تاثیر استرس بر نوشته خود را بسیار کم می کنید و دوم اینکه متن نهایی شما بسیار منسجم تر از حالتی خواهد بود که بدون طرح اولیه شروع به نوشتن کنید.

یادتان باشد فکر کردن روی طرح اولیه قرار نیست خیلی زمان ببرد و مثلا برای رایتینگ تسک 2 آزمون آیتلس که در حدود 40 دقیقه باید 250 کلمه بنویسید شاید بین 5 تا 7 دقیقه زمان برای فکر کردن روی طرح کلی کافی باشد.

برای نوشتن طرح کلی می توانید به دو روش Mind map و Outline عمل کنید که در ادامه این دو روش را توضیح میدهیم.

 

از نقشه ذهنی (Mind Map) استفاده کنید

نقشه ذهنی

نقشه ذهنی (Mind Map) کمک می کند هنگام نوشتن منسجم تر بنویسید و مطلبی را جا نگذارید. فرض کنید قصد دارید در مورد جشن عروسی (Wedding) بنویسید. یک نقشه ذهنی مانند شکل بالا روی کاغذ تهیه می کنید و مواردی که مربوط به این لغت هستند را به آن وصل می کنید. یعنی هنگام نوشتن باید درباره این موارد که به موضوع اصلی یعنی جشن عروسی مربوط هستند نیز مطالبی بنویسید.

برای اینکار از تکنیک طوفان ذهنی یا Brain storm استفاده کنید. طبق این تکنیک سعی می کنید هرچه به ذهنتان می رسد را بنویسید. اصلا به این فکر نکنید این مطلب شاید مناسب و مربوط به متن باشد یا نه. سپس از بین تمام ایده هایی که به ذهنتان رسیده بهترین ها را انتخاب و در نقشه ذهنی خود جای میدهید.

سپس اگر موضوعات جزئی تر دیگری که به این زیرشاخه ها مربوط هستند به ذهنمان رسید، آنها را به نقشه ذهنی مان اضافه می کنیم. این نقشه ذهنی میتواند همینقدر ساده باشد یا می توانید آن را خیلی ادامه داده و جزئیات خیلی بیشتری را در زیرشاخه ها اضافه کنید. این بستگی به این دارد که چقدر زمان برای نوشتن دارید و چند کلمه قرار است بنویسید.

 

قالب کلی متن (Outline) را تنظیم کنید

قالب طرح کلی

قالب کلی یا Outline نسبت به نقشه ذهنی کمی دقیق تر و روشن تر است. هرچند برای تنظیم یک قالب کلی شاید لازم باشد کمی بیشتر زمان بگذارید اما هنگام نوشتن دقیقا می دانید از چه بنویسید و چطور بنویسید. در یک قالب کلی بر خلاف نقشه ذهنی نه تنها مواردی که قرار است به آنها اشاره کنید کاملا مشخص است بلکه پاراگراف و ترتیب نوشتن این مطالب نیز کاملا روشن است.

قالب کلی بر این اساس طرح ریزی می شود که ما میدانیم هر متنی شامل یک مقدمه، یک بدنه اصلی و یک نتیجه گیری است. هنگام نوشتن قالب کلی باید این سه قسمت را روی کاغذ بیاورید و مطالبی را که قرار است در هر بخش عنوان کنید طبق شکل به ترتیب زیر آنها بنویسید. بهتر است ابتدا ایده های خود را با تکنیک طوفان ذهنی (Brainstorm) روی کاغذ بنویسید و سپس آنها را با ترتیب منطقی و منسجم در قالب کلی خود قرار دهید.

بعد از این کار نوشتن اصل نامه بسیار آسان تر خواهد بود و زمان خیلی کمتری از شما می گیرد. در ضمن نتیجه بسیار منسجم و یکپارچه خواهد بود.

 

نسبت به cohesion و coherence آگاهی داشته باشید

برای افزایش کیفیت متن و تقویت مهارت رایتینگ خود باید به انسجام و یکپارچگی متن توجه داشته باشید. لغت Coherence به انسجام معنایی و مفهومی متن، پیوستگی گفتار و قابل فهم بودن ایده ها اشاره دارد. از سوی دیگر Cohesion انسجام متن، پیشرفت منطقی نوشته و ارتباط معنایی و مفهومی بین جمله ها و پاراگراف ها معنا کرد.

هنگام نوشتن متن باید یه این دو نکته توجه داشته باشید. اول سعی کنید برای داشتن یک متن منسجم و یکپارچه، طرح خوبی را قبل از نوشتن آماده کنید و دقیق بدانید از کجا می خواهید شروع کنید و به کجا برسید. ایده های شما باید روشن و بین ایده های شما ارتباط معنایی و مفهومی وجود داشته باشد.

دوم اینکه باید سعی کنید با استفاده از کلمات ربط مختلف که بین جملات و پاراگراف ها ارتباط منطقی ایجاد می کنند و با نام Cohesive device شناخته می شوند، یکپارچگی متن خود را حفظ کنید. با انجام این دو اقدام خواهید توانست نمره مربوط به بخش cohesion و  coherenceرا بگیرید و متن خیلی خوبی را به پایان برسانید.

 

تقویت مهارت رایتینگ، بازنویسی (Paraphrasing)

یکی از بهترین روش های تقویت مهارت رایتینگ بازنویسی است. تکنیک بازنویسی یا Paraphrasing یک تکنیک بسیار مهم در تمام مهارت های مربوط به آیلتس به خصوص رایتینگ و اسپیکینگ است. طبق این تکنیک باید قادر باشید یک جمله را با حفظ معنا و مفهوم به شکل متفاوتی بیان کنید.

انجام درست این تکنیک نیاز به تمرین زیادی دارد و یک مهارت کلیدی برای آزمون آیلتس به شمار می رود. برای تمرین این تکنیک می توانید یک نوشته در سطح خود انتخاب کنید و سعی کنید آن را با حفظ معنا بازنویسی کنید. سپس استاد خود یا فردی که سطح زبان او حداقل دو سطح از شما بالاتر باشد بخواهید این متن بازنویسی شده را برای شما بررسی کند.

 

برای تقویت مهارت رایتینگ خاطره نویسی کنید

خاطره نویسی

خاطره نویسی یکی از راه های موثر تقویت مهارت رایتینگ است. اگر سعی کنید خاطرات روزانه خود را خیلی کوتاه در حد یک یا دو پاراگراف به صورت مرتب بنویسید به دلیل تنوع موضوعاتی که شامل خاطرات شما می شود و اعتیاد به خاطره نویسی که در واقع یک تمرین مرتب روزانه است، رایتینگ شما به خوبی تقویت خواهد شد.

خاطره نویسی مزایای زیادی از جمله تثبیت برنامه های ذهنی، ثبت گذر زمان، تخلیه افکار مثبت و منفی ذهن و آگاهی از میزان رشد و تکامل فردی را به همراه دارد. حال این را هم اضافه کنید که این کار به زبان انگلیسی صورت بگیرد. مسلما انجام این تمرین کمک زیادی به مهارت رایتینگ شما خواهد کرد. اگر کوتاه بنویسید در آخر هر هفته می توانید از یک استاد یا دوستی که سطح زبان بالایی دارد بخواهید در تصحیح و گرفتن اشکالات گرامری به شما کمک کند.

 

تقویت مهارت رایتینگ، توصیف تصاویر

یکی از تمرینات خیلی موثر و عالی که می توانید برای تقویت مهارت رایتینگ خود انجام دهید توصیف تصاور است. طبق این تمرین یک تصویر را انتخاب کرده و سعی می کنید به صورت اصولی آن را مرحله به مرحله توصیف کرده و روی کاغذ در سه پاراگراف جداگانه آن را بنویسید. اما این پاراگراف ها باید شامل چه مواردی باشند:

در پاراگراف اول به صورت عمومی عکس را توصیف کنید و به سوالات کجا؟ چه کسی؟ چه زمانی؟ در مورد عکس پاسخ دهید. در این مرحله وارد جزئیات تصویر نشوید.

در پاراگراف دوم باید به جاهای مختلف عکس اشاره کنید و درباره جزئیاتی که می بینید مطالبی بنویسید. یعنی مثلا در گوشه راست تصویر یا مرکز و بالای تصویر چه چیزی وجود دارد.

در پاراگراف سوم و نهایی باید در مورد چیزی که می بینید و اتفاقاتی که فکر می کنید در عکس در حال رخ دادن است مطالبی بنویسید. یعنی مثلا حدس می زنید خانومی که در تصویر است به چه دلیل لباس گرم پوشیده یا حدس میزنید که چرا این شخص غمگین است.

انجام این تمرین می تواند تاثیر خوبی روی مهارت نوشتاری شما داشته باشد.

 

برای تقویت مهارت رایتینگ خلاصه‌ نویسی کنید

تکنیک خلاصه نویسی را شاید بتوان یک تکنیک فوق العاده و ترکیبی برای تقویت مهارت رایتینگ دانست. برای مثال برای خلاصه نویسی باید روی تکینیک بازنویسی تمرین کرده باشید. این تکینیک بعد از خواندن یک متن انجام می شود و یک تیر و دو نشان است. زیرا خواندن متن نیز خود یکی از راه های غیر مستقیم تقویت مهارت رایتینگ است. بنابراین پس از خواندن یک متن می توانید آن را خلاصه نویسی کنید تا هم لغات و عبارات جدیدی که یاد گرفته اید تمرین شود هم تکنیک بازنویسی را نیز در طی این کار تمرین کرده باشید.

 

آزادنویسی (Freewriting انجام دهید

یکی دیگر از بهترین روش های تقویت مهارت رایتینگ آزادنویسی است. این تکنیک برای هنگامی که شما در نوشتن ایده ها مردد مانده اید بسیار مفید است. آزاد نویسی در واقع نوشتن تمام جملات و ایده هایی است که مربوط یا نامربوط در ذهن شما ظاهر می شوند. برای این تکنیک حتی لازم نیست به یک موضوع خاص فکر کنید. شما فقط به یک عبارت برای شروع فکر مکنید مثلا (I think I will ..) و سپس شما شروع به نوشتن می کنید.

در این شرایط چیزی که می نویسید کاملا از پیش تعیین نشده و به صورت فی البداهه  است. شاید بتوان نام این روش را بداهه نویسی نیز گذاشت. شاید اگر ایده هایی خوب در لحظه به ذهنتان برسد بتوانید برای مدت طولانی بنویسید. اما بهتر است یک محدودیت برای خود ایجاد کنید. مثلا تا 5 صفحه به نوشتن ادامه دهید یا زمان بگیرید و تا ده دقیقه به نوشتن ادامه دهید. این تمرین کمک زیادی به مهارت رایتینگ شما خواهد کرد.

 

برای تقویت مهارت رایتینگ داستان نویسی کنید

برای تقویت مهارت رایتینگ خود حتما گاهی اوقات داستان نویسی کنید. یک ژانر خاص مثل داستان ترسناک، خنده دار، رمانتیک، کارگاهی و … در نظر بگیرید و یک داستان کوتاه بنویسید. اگر کلمات جدیدی را در کتاب خود در مورد یک داستان فرا گرفته اید می توانید این کلمات را در قالب داستان خود به کار ببرید.

به دلیل اینکه برای داستان نویسی به خلاقیت نیاز است با نوشتن داستان بخشی از ذهن شما که مربوط به قوه تخیل و ساختن داستان است تقویت می شود. ضمن اینکه برای بخش های رایتینگ و اسپیکینگ به این مهارت نیاز است زیرا باید گاهی در مورد شرایطی بنویسید و یا صحبت کنید که قبلا در آن موقعیت نبوده اید و باید داستان سرای خوبی باشید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.