سبک های غالب یادگیری ادراکی

۲۸۶ بازديد

شاید شما هم از اینکه فردی در خانواده تان سعی می کرده به روشی اشتباه و به زور اجبار، درسی را به شما بفهماند رنج برده باشید. این اتفاق در خانواده های قدیمی تر، با متوسط سطح سواد کمتر، بیشتر اتفاق می افتاد. هرچند امروزه هم شاهد این هستیم که برخی پدر و مادرها با خشم و عصبانیت مطلبی را به فرزند خود یاد می دهند و از اینکه فرزندشان مطلب را خوب درک نمی کند عصبی می شوند و حتی سر فرزندشان فریاد می زنند و یا آنها را به طریقی تنبیه می کنند.

اما واقیت چیست؟ آیا هر فردی که چیزی را متوجه نمی شود کند ذهن یا به اصطلاح غیر رسمی تر گیج است؟ آیا این افراد همه درس ها را به هر روشی که به آنها تدریس شود همینقدر کند و سخت یاد می گیرند؟ آیا روشی هست که افراد بتوانند با بیشترین بازده یادگیری مطلبی را فرا بگیرند؟

جواب این سوالات را پس از بررسی سبک های غالب یادگیری ادراکی در زبان انگلیسی بررسی خواهیم کرد. در این مقاله 4 تا از سبک های غالب یادگیری ادراکی مختلف بررسی می شوند و سپس از روی این سبک ها سوالات پاسخ داده می شوند و مطالب و حقایق خیلی بیشری نیز روشن خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد ما: دوره های آنلاین آموزش زبان ترمیک آرمانی

 

سبک های غالب یادگیری ادراکی

هر فردی یک استراتژی متفاوت برای به یاد آوردن بهتر اطلاعات هنگام مطالعه برای خود دارد. برخی از افراد نوت برداری و خلاصه نویسی می کنند، برخی نمودار می کشند، بعضی ها ترجیج می دهند به سخنرانی ها گوش دهند و غیره. به دلیل اینکه سبک یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است و یک سبک نمی تواند بهترین بازدهی را برای تمام دانش آموزان داشته باشد، دانشمندان برای حصول بهترین بازدهی برای هر دانش آموز به صورت مجزا، تحقیقاتی را انجام داده اند. در ادامه سبک های غالب یادگیری ادراکی را بررسی می کنیم.

روش غالب یادگیرییکی از تئوری های محبوب و معروفی که دانشمندان برای افزایش بازدهی یادگیری به آن رسیده اند مدل وارک (VARK) می باشد. این مدل 4 نوع مختلف یادگیری را شامل می شود:

  1. دیداری (Visual)
  2. شنیداری (Auditory)
  3. حرکتی (Kinesthetic)
  4. خواندن و نوشتن (reading/writing)

اکثر مردم ترکیبی از این 4 سبک مختلف یادگیری را دارا هستند اما اکثر اوقات در یکی از آنها قوی تر از بقیه عمل می کنند. به همین دلیل در این مقاله از عبارت “سبک های غالب یادگیری ادارکی” استفاده کرده ایم. یعنی افراد معمولا از طریق یکی از این سبک ها بهتر یاد می گیرند و بازدهی بیشتری دارند. در ادامه هر سبک یادگیری به صورت مجزا بررسی و تحلیل خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: دوره های آنلاین آیلتس آرمانی

 

سبک یادگیری دیداری (Visual)

یکی از سبک های غالب یادگیری ادراکی، سبک دیداری است. افرادی که از طریق Visual مطالب را یاد می گیرند ترجیح می دهند که مطالب را از طریق دیدن یا ابزارهایی که از طریق دیدن به ما اطلاعات میدهند در ذهن خود نگاه دارند مانند نقشه ها، گراف ها، نمودارها، جداول و غیره. هرچند آنها لزوما پاسخ خوبی نسبت به عکس ها و ویدئوها ندارند اما نسبت به ابزارهای دیداری مثل الگوها و اشکال بازدهی خوبی دارند.

بهترین راه برای افزایش بازده یادگیری افراد Visual، نشان دادن رابطه بین ایده های مختلف به صورت دیداری است. برای مثال هنگامی که قصد داریم یک مطلب علمی به آنها نشان دهیم بهتر است از فلوچارت استفاده کنیم.

 

تاثیر سبک یادگیری دیداری در زبان انگلیسی

افرادی که زبان انگلیسی را به صورت دیداری بهتر یاد می گیرند تمایل دارند لغات و گرامر جدید را روی کاغذ بنویسند و به دیکته و ساختار آنها نگاه کنند تا بتوانند بهتر آنها را در ذهن نگاه دارند. این افراد معمولا با داشتن یک دفترچه لغت و نوشتن لغات جدید در آنها و دوره مرتب می توانند به خوبی لغات را به خاطر بسپارند. این افراد معمولا جزوات تمیزی دارند و علاقه دارند با رنگ های مختلف بنویسند زیرا در کل به رنگ ها واکنش قوی دارند. با استفاده از اشکال و عکس و دیگر ابزار بصری می توان بازده یادگیری زبان در این افراد را به طور شگفت انگیزی افزایش داد.

 

سبک یادگیری شنیداری (Auditory)

یکی دیگر از سبک های غالب یادگیری ادراکی سبک شنیداری است. افرادی که سبک غالب یادگیری آنها Auditory یا شنیداری می باشد، مطالب را از طریق شنیدن و گوشی دادن به فایل های صوتی بهتر فرا گرفته و در ذهن می سپارند. این افراد معمولا در مورد ایده هایشان بعد از  اینکه آنها بیان می کنند فکر می کنند و قبل از گفتن ایده ها آنها را در ذهن تجزیه تحلیل نمیکنند. دلیل این امر این است که گفتن مطالب با صدای بلند به آنها کمک می کند آنها را بهتر تجزیه تحلیل کنند. این افراد مطالب را از طریق شنیدن در مکالمات، بحث های گروهی و سخنرانی ها بهتر درک می کنند.

 

تاثیر سبک یادگیری شنیداری در زبان انگلیسی

زبان آموزانی که سبک یادگیری غالب آنها شنیداری می باشد می توانند بازده یادگیری زبان خود را از طریق تکرار مطالبی که یاد می گیرند با صدای بلند، گوشی دادن به فایل های صوتی ضبط شده و شرکت در بحث های گروهی داخل کلاس درس در مورد یک موضوع خاص افزایش دهند. این افراد هنگام درس خواندن معمولا به سر و صدای محیط حساس هستند و کوچکترین صدایی حواس آنها را پرت می کند. برای این افراد بهتر است مطالعه در فضایی آرام صورت بگیرد. استفاده از پادکست، گوش دادن به رادیوهای به زبان انگلیسی و همینطور فایل های ضبط شده کتاب درسی کمک زیادی به این افراد خواهد کرد تا زبان خود را تقویت کنند.

 

سبک یادگیری حرکتی (Kinesthetic)

یکی دیگر از سبک های غالب یادگیری ادراکی سبک حرکتی است. افرادی که سبک یادگیری آنها حرکتی یا Kinesthetic می باشد ترجیح می دهند مطالب را به صورت عملی و با انجام دادن یاد بگیرند. این افراد دوست داند خود آچار به دست شوند و با انجام یک مهارت آن را فرا بگیرند. این معمولا مایلند از طریق آزمون و خطا کردن روش انجام درست یک مهارت را یاد بگیرند. بهترین راه برای یاد گرفتن یک مطلب توسط این افراد این است که آن را تجربه کنند و با تمرین و دیدن شخصی دیگر که آن را انجام میدهد از او الگوبرداری کنند. برای مثال این افراد می توانند آزمایشات را بوسیله انجام آنها با دستان خود خیلی خوب یه یاد بیاورند و آنها را مرحله به مرحله انجام دهند.

 

تاثیر سبک یادگیری حرکتی در زبان انگلیسی

زبان آموزانی که سبک غالب یادگیری آنها حرکتی است مطالب را به بهترین شکل از طریق دیدن مثال های گوناگون، انجام بازی و گیم و شبیه سازی افعال با حرکات بدن و حالات چهره خود فرا بگیرند. این افراد می توانند با انجام تمرینات زیاد شبیه سازی شرایط و قرار دادن خود به جای شخصیت های مکالمه و بازی کردن نقش آنها بهترین بازده را داشته باشند.

 

سبک یادگیری خواندن/نوشتن (Reading/writing)

آخرین مورد از سبک های غالب یادگیری ادراکی، سبک خواندن و نوشتن است. افرادی که سبک غالب یادگیری آنها خواندن و نوشتن است مطالب را به بهترین شکل از طریق کلمات و عبارات یاد می گیرند. البته تفاوتی نمی کند این مواجهه با لغات می تواند از طریق نوشتن باشد یا خواندن. این افراد معمولا در تسک رایتینگ عالی عمل می کنند. برای این افراد یک متن نوشته شده خیلی بهتر از فایل های صوتی یا ارائه های ویدیویی عمل می کند.

 

تاثیر سبک یادگیری خواندن/نوشتن در زبان انگلیسی

راه های مختلفی وجود دارد تا بتوان یک فردی که سبک غالب یادگیری او خواندن و نوشتن است را ترغیب به یادگیری کرد اما بهترین روش استفاده از نقشه ذهنی یا Mind map، نوشتن جملات و عبارات مهم، کوئیز گرفتن از یک موضوع و نوشتن رایتینگ در موضوعات مختلف است. همچنین خواندن رمان های انگلیسی به شرطی که سطح رمان متناسب با سطح علمی زبان آموز باشد نیز می تواند بسیار مفید باشد.

 

نکات تکمیلی سبک های غالب یادگیری ادراکی

letting-go-of-learning-styles-heroهر فردی یک سبک غالب یادگیری مخصوص به خود را دارد و یک سبک یادگیری ثابت نمی تواند برای همه مناسب باشد. عوامل مختلفی در اینکه فردی چگونه می تواند بهتر یاد بگیرد دخیل هستند مانند محیط یادگیری و عومل ادراکی و احساسی، شرایط فیزیکی و روحی، انگیزه و غیره اما فهمیدن سبک غالب یادگیری خودتان بسیار مهم است و می تواند به شما کمک کند تا بازده خود را افزایش دهید. برای فهمیدن سبک یادگیری خود می توانید هر چهار راه را امتحان کنید و سپس در مورد اینکه کدام یک می تواند بهترین را ه برای یادگیری شما باشد تصمیم بگیرید.

 

جمعبندی سبک های غالب یادگیری ادراکی

بعد از خواندن این مقاله حتما متوجه شده اید که اگر کودکی مطلبی را خوب متوجه نمی شود احتمالا مشکل از ماست زیرا سبک غالب یادگیری او را شناسایی نکرده ایم. اگر در یک کلاس زبان انگلیسی برخی زبان آموزان بهتر از بقیه عمل می کنند به احتمال زیاد بخاطر این است که سبک غالب آموزشی کتاب درسی و معلم با آنها سازگارتر است. پس نمی توانیم بگوییم زبان آموزانی که درس را دیرتر متوجه می شوند و عملکرد ضعیف تری دارند لزوما کند ذهن یا دیر فهم هستند. البته عوامل گوناگونی در سرعت یادگیری یک فرد وجود دارد که سبک یادگیری غالب فقط یکی از آنهاست. در ضمن این که میگوییم سبک غالب یادگیری شخصی مثلا دیداری است منظور این نیست که از راه های دیگر توانایی یادگیری ندارد، اما به هر حال شناسایی آن برای هر فرد و آموزش به سبک متناسب برای او می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.