همه چیز در مورد اسپیکینگ آیلتس

۲۷۶ بازديد

اسپیکینگ آیلتس از لحاظ نمره مانند سه بخش دیگر آزمون از 1 تا 9 نمره دهی می شود، اما واقعا ارزش نمره اسپیکینگ آیلتس بیشتر از سه بخش دیگر آزمون آیلتس است زیرا نه تنها هدف نهایی شما از یادگیری زبان، رسیدن به توانایی برقراری یک رابطه موثر است بلکه برخی دانشگاه ها و مراکز علمی نمره اسپیکینگ بالاتری نسبت به میانگین نمره نهایی آیلتس شما درخواست می کنند، مثلا اعلام می کنند نمره آیلتس مورد قبول برای ما 6.5 می باشد به شرطی که نمره اسپیکینگ شما حداقل 7 باشد.

اسپیکینگ آیلتس حدودا 14 دقیقه زمان احتیاج دارد و به سه بخش تقسیم می شود که در ادامه به آن میپردازیم. همچنین موضوعات رایج اسپیکینگ آیلتس نیز در ادامه لیست شده است. در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد اسپیکینگ آیلتس را بررسی کنیم تا شما یک منبع کامل برای جواب به سوالات خود در مورد اسپیکینگ آیلتس در اختیار داشته باشید. با ما همراه باشید.

 

موضوعات رایج برای بحث در اسپیکینگ آیلتس چیست؟

 

در ادامه بحث همه چیز در مورد اسپیکینگ آیلتس به موضوعات بسیار رایج و معمول مورد بحث در اسپیکینگ آیلتس می پردازیم. این موضوعات عبارتند از:

Family & Friends Daily routine Work
Hobbies Dictionaries Hometown
Leisure time Computers Study
Music Evenings Home
Neighbors & Neighborhood Flowers Birthdays
Internet Food Childhood
Newspapers Going Out Art
Reading Happiness Clothes
Transport TV Shopping
Transport Weather Pets

 

 

بخش های اسپیکینگ آیلتس

 

اسپیکینگ آیلتس به سه بخش مجزا تقسیم بندی می شود که هر کدام حدود 4-5 دقیقه زمان می برد. در زیر این سه بخش را معرفی کرده و شرح می دهیم.

 

بخش 1: معرفی و سوالات عمومی (4-5 دقیقه)

در اولین بخش از اسپیکینگ آیلتس، اگزمینر پس از معرفی خود مدارک شما را چک میکند. سپس با سوالات خیلی عمومی و رایج شروع به صحبت با شما می کند. معمولا شروع صحبت در مورد تحصیلات و کار شما میباشد. در ادامه مسائل فردی دیگر مانند مطالعات، خانواده، محل زندگی، علایق و … از شما سوال خواهد شد. در این بخش از آزمون آیلتس سوال عجیب و غریبی از شما پرسیده نخواهد شد و هدف اگزمینر فقط آشنایی اولیه با توانایی شما در صحبت کردن و ایجاد ارتباط دو طرفه میباشد. میزان اعتماد به نفس شما و کنترل استرس و زبان بدن شما در همین ابتدا بسیار برای گذاشتن یک تاثیر مثبت در ذهن اگزمینر موثر است.

 

بخش 2: کارت های سوال (Cue card) در مورد مسائل فردی (4-5 دقیقه)

بخش دوم اسپیکینگ آزمون آیلتس از نظر خیلی زبان آموزان چالش برانگیزترین بخش این آزمون می باشد زیرا شما باید حدود 1.5 تا 2 دقیقه به تنهایی راجب یک موضوع صحبت کنید.

در این بخش یک کارت که به نام Cue Card شناخته می شود به شما داده می شود که حاوی یک موقعیت خاص و 3 سوال مرتبط با آن می باشد. شما یک دقیقه زمان دارید که سوالات را مطالعه کرده و کمی نیز روی نحوه جواب دادن فکر کنید. پس از این یک دقیقه، زمان شما شروع می شود و شما باید حدود 2 دقیقه به تنهایی راجب موضوع و سوالات صحبت کنید.

در این بخش به شما یک تکه کاغذ و یک مداد داده خواهد شد تا در صورت نیاز قبل از شروع به صحبت و در زمان یک دقیقه خود خلاصه صحبت ها و ایده های خود را روی کاغذ یادداشت کنید و افکار خود را سازمان دهی کرده و سپس شروع به صحبت کنید. پس از پایان زمان 2 دقیقه، اگزمینر صحبت های شما را متوقف می کند و چند سوال در مورد همان موضوع از شما می پرسد.

 

بخش 3: بحث دو طرفه (4-5 دقیقه)

بخش سوم از اسپیکینگ آیلتس ادامه بخش دوم می باشد و یک بحث و گفتگو دو نفره بین شما و اگزمینر می باشد. در این بخش سوالات جامع تر و کلی تر در مورد بخش دوم که کل جامعه را در بر میگیرد از شما سوال خواهد شد. این بخش فرصت نهایی و در واقع بهترین فرصت برای داوطلب می باشد تا توانایی های خود در مهارت اسپیکینگ را به نمایش بگذارد و نمره مورد نظر خود را کسب کند.

 

دقیقا چه مهارت‌هایی در بخش اسپیکینگ آیلتس سنجیده می شوند؟

در اسپیکینگ آیلتس مهارت های مختلف زبانی که در رابطه با Functional language یا زبان کاربردی هستند سنجیده می شوند. در واقع اگزمیر می خواهد بسنجد داوطلب در زمینه مهارت های برقراری ارتباط نظیر بیان عقاید، تجربیات، درخواست ها، پیشنهادها، مخالفت و موافقت کردن، تعریف خاطرات گذشته، توصیف وقایع و غیره، چقدر توانایی دارد. این کاربردهای زبانی همان هایی هستند که ما روزانه در برخورد با افراد اطرافمان با آنها سر و کار داریم.

 

نحوه نمره دهی و معیارهای آن در اسپیکینگ چگونه است؟

عملکرد شما در آزمون اسپیکینگ آیلتس بر اساس چهار معیار مختلف سنجیده می شود. اگزمینرهایی که اسپیکینگ شما را ارزیابی می کنند و نمره می دهند کاملا با این معیارها و زیرمعیارهای آنها و مطابقت دقیق آنها با نحوه مکالمه شما آموزش دیده اند و هدف آنها این است که به هیچ وجه اسپیکینگ شما را به صورت Subjective یا سلیقه ای تصحیح و نمره دهی نکنند و این کار کاملا Objective و هدفمند و فارغ از ملیت و دین و  ظاهر و … شما باشد.

البته هرچند این وضعیت نمی تواند ایده آل در نظر گرفته شود و این افراد انسان هستند و علاوه بر اینکه امکان دارد اشتباه کنند، ممکن است به هر دلیلی پیشینه فرهنگی و فکری آنها به صورت ناخواسته و ناخودآگاه کمی روی نمره دهی آنها تاثیر بگذارد.

معیارهایی که برای نمره دهی به اسپیکینگ شما در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  1. انسجام و پیوستگی؛ سلیس و روان بودن (Fluency and Coherence)
  2. منابع واژگانی (Lexical Resource)
  3. دامنه گرامری و دقت در بکارگیری ساختارها (Grammatical range and Accuracy)
  4. تلفظ (Pronunciation)

دقت داشته باشید که لهجه در این آزمون نمره دهی و سنجش نمی شود و فقط تلفظ است که اهمیت دارد. ضمن اینکه نمره دهی به صورت اعداد صحیح و اعشاری با فاصله 0.5 خواهد بود. برای مثال نمرات شما می توانند 6، 6.5، 7 و غیر باشند و مثلا نمره ای به صورت 7.25 داده نمیشود.

 

سوالات رایج در مورد اسپیکینگ آیلتس

در این بخش از مقاله سوالات رایجی که در مورد اسپیکینگ آیلتس بین داوطلبان وجود دارد را بررسی کرده و پاسخ داده ایم. این سوالات به صورت مکرر از اساتید آیلتس پرسیده می شود و جزو مشکلات رایج داوطلبان می باشد.

 

آیا اسپیکینگ آیلتس جنرال و آکادمیک متفاوت است؟

خیر، اسپیکینگ، لیسنینگ و تسک 2 رایتینگ جزو بخش های یکسان در آزمون های جنرال و آکادمیک هستند. ریدینگ و تسک 1 آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت هستند.

 

آیا اگزمینر ایرانی است یا انگلیسی بومی؟

با توجه به جهش نرخ ارز در کشور، هم اکنون می توان گفت تقریبا تمام ممتحنین آیلتس در کشور، ایرانی هستند. البته گاهی ممگن است چند ممتحن از کشور های استرالیا یا انگلیس نیز از شما آزمون بگیرند که این خیلی محتمل نیست.

 

آیا اگزمینر به ما نمره می دهد؟

بله، البته فقط بخش اسپیکینگ توسط اگزمینرهای هر کشور تصحیح و نمره دهی می شوند و بخش های دیگر آزمون شما به مرکز IDP استرالیا ارسال و در آنجا تصحیح میشود.

 

آیا می توانیم از اگزمینر بخواهیم سوال را تکرار کند؟

به اگزمینرها اجازه داده شده تا سوالات بخش های 1 و 3 را دوباره تکرار کنند. اگر شما سوال را به هر دلیلی متوجه نمیشوید می توانید مودبانه و با استفاده از عبارات زیر از اگزمینر بخواهید سوال یا قسمتی از سوال را دوباره تکرار کند.

  • Sorry, Could you repeat that please?
  • Sorry, would you mind repeating the question?
  • Sorry, what was the last word?

به جای اینکه وانمود کنید سوال را متوجه شده اید و سپس جواب نامربوط بدهید بهتر است صادقانه از اگزمینر بخواهید سوال خود را تکرار کند. با این کار نمره ای از شما کسر نخواهد شد.

 

آیا می توانید از اگزمینر بخواهید که سوال را به شکل دیگری مطرح کند؟

بله، اگر در قسمت سوم آزمون آیلتس سوالی را متوجه نشدید می توانید از اگزمینر بخواهید سوال خود را به نحو متفاوتی بپرسد و در واقع آن را Rephrase کند.

با استفاده از دو مثال زیر می توانید از اگزمینر بخواهید که سوال را به شیوه دیگری بیان کند:

  • Sorry, can you explain that question in another way?
  • Sorry, I didn’t understand the question. Could you say it in a different way?
  • منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.